مهندس کوچک زاده  عضو شوراي شهر يزد: بافت تاريخي بايد پيرايش شود. بايد دو سوم آن را صاف کرده، تجميع کنند و طرح متناسب با بافت را اجرا کنند.+سخنان اصلانی رییس فقید شورای اسلامی شهریزد وواکنش سید حسینی رییس سابق میراث یزد

  • بافت تاريخي بايد پيرايش شود. بايد دو سوم آن را صاف کرده، تجميع کنند و طرح متناسب با بافت را اجرا کنند.
  • اجراي اين طرح با سازه مقاوم در برابر زلزله و احيانا استفاده از آن معماري قديم خواهد بود.
  • ميراث فرهنگي مي‌تواند آن بخش از بافت که خانه‌هاي با ارزشي دارد را با يک فکر اساسي درست کند.»
  • امکان اين‌که اين مخروبه‌ها را بتوان در مقابل زلزله مقاوم سازي کرد محال است.
  • براي اين‌که جسم اين سازه‌ها از خشت بوده و خشت‌ها هم پوک شده است.
  • اين آثار در عمق آسيب ديده‌اند و هرچقدر براي اين آثار هزينه شود از بين مي‌رود. زيرا فقط بزک کردن بنا است.»
  • رفت‌ و آمد در بافت تاريخي مشکلاتي دارد
  • در بافت کوچه‌اي وجود دارد که با پنج پيچ عرض يک متر و نيم دارد. حالا سئوال اين‌جاست که آمبولانس چطور وارد اين کوچه‌ها شود؟
  • حرف‌هاي تئوري کشکي نبايد زده شود. هيچ راه‌کاري براي اين بافت وجود ندارد.
  • هر‌ کسي که اين تئوري‌ها را مي‌دهد خودش بيايد و شش ماه در اين بافت زندگي کند. اونوقت بايد حرف بزند.»
  • ساخت معماري قديم در بافت تاريخي هزينه بر است اما چاره‌اي نيست و مردم هم نبايد اين‌کار را بکنند. دولت بايد اين‌کار را انجام بدهد.
  • دولت مي‌خواهد پز بافت تاريخي را بدهد و بايد خودش هم هزينه کند. مردم به دنبال يک جاي امن مي‌گردند و نمي‌خواهند بچه‌شان کنار افغاني بزرگ شود.»



یزدفردا :میراث خبر در تاریخ سوم بهمن ماه جاری این مطلب را منتشرکرد  و واکنش هایی را نیزدر این رابطه منتشر نموده است که جهت اطلاع یزدیان عزیزواطلاع رسانی در این رابطه متن این مصاحبه و واکنش های صورت گرفته را منتشر و امیدواریم متخصصین امر و مالکان واقعی این بافت تارخی نظرات خود را فارغ از مسائل تبلیغاتی و براساس واقعیات موجود و بدور از شعار زدگی مطرح نمایند و یزدفردا هم آمادگی دارد نظرات افراد و متخصصین را بدون هیچ اظهار نظری منتشر تا انشالله به اقتضای واقعیات موجود مسئولین تصمیمات ضروری را اتخاذ نمایند :

 :در حالي که هنوز بحث‌هاي زيادي درباره چگونگي حفظ بافت تاريخي يزد و جلوگيري از تخريب‌هاي اخير در اين شهر مطرح بوده يکي از اعضاي شواري شهر يزد از تخريب و صاف کردن بافت تاريخي مي‌گويد. اين عضو شواري شهر معتقد است که دو سوم (يعني بيشتر بافت تاريخي) را بايد صاف کرد و از نو ساخت.


خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ يک مهندس سازه و عضو شوراي اسلامي شهر يزد با تاکيد بر فرسوده بودن بافت تاريخي اين شهر گفت که بايد دو سوم آن را صاف کرده و از نو ساخت و ساز کرد.

«محمدرضا کوچک‌زاده»، عضو شوراي اسلامي شهر يزد در گفتگو با خبرنگار CHN گفت: «بافت تاريخي بايد پيرايش شود. بايد دو سوم آن را صاف کرده، تجميع کنند و طرح متناسب با بافت را اجرا کنند. اجراي اين طرح با سازه مقاوم در برابر زلزله و احيانا استفاده از آن معماري قديم خواهد بود. در کنار اين موضوع ميراث فرهنگي مي‌تواند آن بخش از بافت که خانه‌هاي با ارزشي دارد را با يک فکر اساسي درست کند.»

وي در ادامه گفت: «در حال حاضر مردم در اين‌جا زندگي نمي‌کنند و افغاني‌ها جاي آن‌ها را گرفته‌اند. مردم ديگر حاضر نيستند در اين خانه‌ها بشينند و نمي‌شود آن‌ها را به زور در اين محله‌ها نگه داشت. هر کس که متولي اين بافت تاريخي است، بخرد و خودش آن را تبديل به موزه کند. کاري به مردم نداشته باشيد.»

بافت تاريخي يزد به عنوان بزرگترين بافت خشتي دنيا و اولين شهر خشت خام جهان و دست نخورده‌ترين بافت تاريخي کشور به شماره 15000 در سال 1384 به ثبت آثار ملي رسيد

مقدمات ومستند سازي بافت تاريخي طي 32 پروژه مطالعاتي وباستان شناختي در پايگاه ميراث فرهنگي شهر تاريخي يزد انجام گرفت و عرصه و حريم اين بافت با 743 هکتار عرصه به ثبت رسيد.

کوچک‌زاده در ادامه صحبت‌هاي خود تاکيد کرد: «من هرگز حاضر نيستم در اين خانه‌ها زندگي کنم تا بچه‌ام کنار بچه افغاني بزرگ شود. هيچ کس ديگري هم حاضر نيست. حرف‌هاي تئوري نبايد زده شود. بيشتر اين بافت ارزشي ندارد. آن‌هايي که ارزش دارد را بخرند و به عنوان موزه حفظ شود، نه اين‌که از کيسه خليفه ببخشند.»

کوچک‌زاده با بيان اين موضوع که انسان مهم‌تر از بافت تاريخي است گفت: « انسان مهم است نه بافت. از نظر مذهبي هم انسان بالاتر از بافت است. حديث داريم که آبروي مومن از کعبه بالاتر است. ميراث فرهنگي تا آنجايي ارزش دارد که به شرف انسان برخورد نکند.»

کوچک‌زاده در حالي بر گفته‌هاي خود تاکيد مي‌کند که کارشناسان سازمان ميراث فرهنگي به فکر چاره‌اي براي مرمت بافت تاريخي يزد هستند.

کوچک‌زاده با انتقاد از مرمت بافت تاريخي مي‌گويد: «اصلا روش برخورد با بافت تاریخي غلط است. يا آقايان خيلي رمانتيک هستند و يا اين‌که فکرشان غلط است. اين را به شما بگويم که بنده متخصص سازه هستم و امکان اين‌که اين مخروبه‌ها را بتوان در مقابل زلزله مقاوم سازي کرد محال است. من حاضرم در هر محکمه‌اي اين موضوع را بگويم و جواب بدهم. براي اين‌که جسم اين سازه‌ها از خشت بوده و خشت‌ها هم پوک شده است. اين آثار در عمق آسيب ديده‌اند و هرچقدر براي اين آثار هزينه شود از بين مي‌رود. زيرا فقط بزک کردن بنا است.»

وي در ادامه گفت: «در حال حاضر روي اين خشت‌ها را کمي کاهگل مي‌مالند و چند سال بعد دوباره ترک‌ها ظاهر مي‌شود. سازمان نظام مهندسي يک خانه در بافت تاريخي به عنوان دفتر گرفت و خيلي هم آن را لوکس مرمت کردند، اما چندسالي نگذشت که ترک‌ها ظاهر شد.»

کوچک‌زاده با بيان اين موضوع که رفت‌ و آمد در بافت تاريخي مشکلاتي دارد مي‌گويد: «در بافت کوچه‌اي وجود دارد که با پنج پيچ عرض يک متر و نيم دارد. حالا سئوال اين‌جاست که آمبولانس چطور وارد اين کوچه‌ها شود؟ حرف‌هاي تئوري کشکي نبايد زده شود. هيچ راه‌کاري براي اين بافت وجود ندارد. هر‌ کسي که اين تئوري‌ها را مي‌دهد خودش بيايد و شش ماه در اين بافت زندگي کند. اونوقت بايد حرف بزند.»

وي در ادامه مي‌گويد: «مدت‌ها پيش در استانداري بعضي آقاياني که از تهران آمده بودند شروع به گفتن مدح و سناي بافت تاريخي کردند. جلسه که تمام شد، يکي از مسئولان يزدي گفت که مي‌دانيد چرا اين آقايان انقدر تعريف کردند؟ براي اين‌که بعداز ظهر با هواپيما بر مي‌گردند به تهران. اما اگر اين‌جا باشند و بروند در اين مخروبه‌ها زندگي کنند، هرگز زير بار نمي‌روند.

وي در پايان گفت: «ساخت معماري قديم در بافت تاريخي هزينه بر است اما چاره‌اي نيست و مردم هم نبايد اين‌کار را بکنند. دولت بايد اين‌کار را انجام بدهد. دولت مي‌خواهد پز بافت تاريخي را بدهد و بايد خودش هم هزينه کند. مردم به دنبال يک جاي امن مي‌گردند و نمي‌خواهند بچه‌شان کنار افغاني بزرگ شود.»


یزدفردا :درر جهت تنوير افكار عمومي  بهتر ديديم واكنش هاي ديگري كه در رابطه با ثبت جهاني بافت قديم يزد در قبل انجام شده منعكس نمائيم و اميد مي رود مسئولین بتواند راه حل مناسبي براي بافت قديم بيابد و واقعيت  را فداي مصلحت ننمايد

اصلاني رئيس فقيد شوراي اسلامي شهر يزد در دهم مردادماه 1385 طي مصاحبه اي گفت :ثبت تاريخي 2800 هكتاراز شهربه نفع مردم نيست.



رئيس فقيد  شوراى اسلامى شهريزد در همان مصاحبه گفت : ‌اعلام شده 700 هكتار از بافت قديم شهر به علت محدوديتهاي قانوني و اعتباري به صورت متروكه در مي‌آيد و مديريت قبلي سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري نيزبدون هيچ هماهنگي 2800 هكتار را به ثبت رساند كه شوراي شهر اين روند را نمي‌پذيرد و آن را به نفع مردم نمي‌داند.

اسكندر اصلاني تصريح كرد: با توجه به طولاني شدن مطالعات و عدم در نظر گرفتن كارشناسان فني و شهرسازي شورا،‌ اعتراض خود را اعلام مي‌كنم كه قبل از اعلام پاسخ منطقي، طرح جامع ملي مورد تاييد نخواهد بود.

و رئيس سابق ميراث فرهنگي استان يزد اقاي سيد حسيني  كه نقش عمده اي در اين ثبت داشت طي مصاحبه اي به صحبتهاي اصلاني واكنش نشان داد :: علي‌رغم دعوت‌هاي مکرر از رئيس و اعضاي شوراي شهر، در هيچ يک از جلسات حضور پيدا نکردند و حتي هنوز هم از مساحت بافت قديم، اطلاع درستي ندارند.

محمدرضا سيدحسيني در واكنش به سخنان رييس وقت  شوراي شهر يزد در خصوص بافت قديم، اظهار داشت: شواري شهر مرجعي نيست كه بتواند منفعت مردم را تشخيص دهد و حتي هنوز هم از مساحت بافت قديم، اطلاع درستي ندارند و ارقام را اشتباه اعلام مي كنند.

وي افزود: در پي ثبت بافت تاريخي يزد، هرگونه تخريب در اين محدوده مجازات کيفري را در پي دارد که اين يکي از مزاياي ثبت مي‌باشد در حالي‌که مزايي زيادي ديگري را در پي داشته است.

رييس سابق ميراث فرهنگي يزد خاطرنشان كرد: مشاور طرح جامع، مساحت بافت تاريخي را نزديک يک هزار و 800 هکتار اعلام نمود که در پي اعتراض ما، موفق به ثبت 740 هکتار عرصه بافت و 5 هزار هکتار حريم آن شديم.

سيد حسيني عنوان داشت : با ثبت بافت هرگونه دخل و تصرف در آن همانند گذشته، ولي با پشتوانه محکم تر، بايستي با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري صورت پذيرد.

رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: متاسفانه شهرسازي اسلامي به بهانه‌هاي ارائه خدمات، شلوغي و افزايش جمعيت، فداي مدرنيزاسيون وساختن برج‌ها و مرتفع شدن ساختمان‌ها شده است.

وي افزود: ما در پي حفظ بعد اسلامي و دارالعباده بودن يزد بر آمديم، تاهويت شهر پايدار بماند، به همين جهت 5 هزار هکتار حريم را نيز به عرصه بافت تاريخي اضافه نموديم.

سيدحسيني در خصوص تفکيک اين 5 هزار هکتار حريم بافت عنوان کرد: از اين 5 هزار هکتار 2500 هکتار مشمول باغات و قانون مرتبط با آنها مي‌شود.

رئيس سابق ميراث فرهنگي و گردشگري يزد در پايان خاطر نشان کرد: هيچ مرجعي به غير از ميراث فرهنگي نمي‌تواند محور توسعه و اشتغال استان قرار گيرد.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا